بسمه تعالی
معین های محترم توجه فرمایید این تمرین
شامل 19 سوال بوده که شما باید تا تاریخ 22 تیر ماه آنها را با دقت پاسخ
داده و آن ها را برای ایمیل همین وب سایت بفرستید .
برای مشاهده تمرین ها به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.....
1: سه عاملی که شهید مطهری
به عنوان عوامل تربیت از آنها نام می برند کدامند، هر کدام را توضیح دهید،
تاکید شهید مطهری بیشتر بر کدام عامل است؟(ج22، ص: 635- 636)
2: تجربه کرده ایم که برخی
اوقات برای انجام واجبات و دوری از محرمات حال و انگیزه بسیار خوبی داریم،
نمازهایمان را به موقع می خوانیم و مراقبیم که معصیت خداوند را نکنیم، اما
برخی اوقات مدت طولانی می گذرد و ما اصلا در فکر ترک محرمات هم نیستیم( چه
برسد که بخواهیم ترک کنیم) به آسانی با محرمات انس می گیریم و به آنها عادت
می کنیم، حال با توجه به بحثی که شهید مطهری در ج22، ص: 636 مطرح می
نمایند، مشکل کار ما در کجاست؟ علت این مشکل و درمان آنرا توضیح دهید؟
3: با توجه به جوابی که به
سوال قبل داده اید، معانی واژه های کلیدی که در جواب به کار برده ایم را
توضیح دهید و برای آن مثالی بزنید؟
تذکر:
الف: برای رسیدن به این جواب می توانید با اهل علم و طلاب مشورت نمایید؟
ب: این سوال در دوره مشهد مورد توجه ویژه خواهد بود برای پاسخ دادن شفاهی به آن آماده باشید!
4: چه عبادتی باعث تربیت روح می شود؟(خودم به این جواب دادم به سوالات جزئی بعد جواب دهید)
جواب:
الف: عبادتی که از نظر شکل درست باشد.
سوال: این عبارت را با توجه به متن ج22، ص: 636- 637 توضیح دهید؟
ب: عبداتی که در آن حقوق اجتماعی رعایت شده باشد.
سوال: این عبارت را با توجه به متن ج22، ص: 637- 638 توضیح دهید؟
5: «تمرین ضبط نفس» و «تمرین وقت شناسى» را توضیح دهید؟ ج22، ص: 640- 641
6: از صفحه ج22، ص: 641 تا ، ج22، ص: 644 را مطالعه نمایید در دوره مشهد به طور شفاهی مورد سوال قرار خواهید گرفت.
7: دو خاصیت متضاد عادت را توضیح دهید؟ ج22، ص: 644
8: نکته مهم سیستمی که شهید مطهری در ج22، ص: 645 مطرح می نمایند چیست؟
9: داستان ابراهیم ادهم را در صفحه ج22، ص: 650 بخوانید نکات جالبی دارد. دوست داشتید نقطه مقابل آن را هم در ج22، ص: 652 بخوانید.
فقط نقطه مقابل را در ج22، ص: 652 در دو خط توضیح دهید.
10: تناقضی را که شهید در
ج22، ص: 658 تا 662 مطرح می نمایند را با دقت مطالعه نمایند. تناقض را به
صورت بسیار بسیار کوتاه اما جامع بیان نمایید(این سوال مهارتی نیز هست در
مورد آن در دوره مشهد توضیح می دهیم)
11: تفاوت لذات مادی و معنوی را به صورت خلاصه بیان کنید. ج22، ص: 666 تا 668
12: در چه زمانی چیزی ارزشمند می شود؟ ج22، ص: 668 تا 671 .
تذکر: اول صفحات داده شده
را مطالعه نمایید بعد از انکه مضمون این صفحات را متوجه شدید، بدون نگریستن
به صفحات آن را برای خودتان توضیح دهید، بعد آن را به صورت خلاصه در سه خط
بنویسید.
13: عذاب وجدان چیست؟ ج22، ص: 671 تا 672
14: «انسان موجودى ذو مراتب است» با توجه به مطالب ج22، ص: 675 برای آن مثالی بزنید.
15: زنگ تفریح!! چگونه قیافه آدم ها شبیه هم می شه؟!! ج22، ص:676 تا 677
16: تربیت گوسفندی را در یک خط توضیح دهید؟ ج22، ص: 687
17: تعبیر حضرت امیر علیه السلام در مورد اراده را با توجه به برداشت شهید مطهری بیان نمایید. ج22، ص: 724
تذکر: بحث این مورد در دوره مشهد خواهد شد.
18: با توجه به مطالب ج22،
ص: 725 تا 726 ، کارکرد هر کدام از این واژه ها را بیان نمایید. عقل، علم،
اراده، ایمان (توضیح آن در مشهد داده خواهد شد مانند، میل)
19: نقش عبادت در تربیت را در 5 خط با ادبیات خودتان توضیح دهید؟ ج22، ص: 737 تا 738
تذکر: نکته کلیدی شهید مطهری در این باره چیست؟
20: از ج22، ص: 758،
تیتر«مراقبه و محاسبه» تا ابتدای ج22، ص: 763 را با دقت مطالعه نمایید و
آن را به صورت عملی در 7 شبانه روز در برگه های جداگانه انجام دهید و برای
دوره مشهد همراه خود بیاورید.
تذکر: در انجام این تکلیف
می بایست دقت به خرج دهید و آنرا به صورت منظم بنویسید یعنی مشخص نمایید که
شما در چه چیزی مراقبه داشتید مثلا کنترل زبان بعد در چه ساعاتی از شبانه
روز محاسبه نمودید و چگونه محاسبه کردید؟ مشارطه، معاتبه، معاقبه چه
بودند؟
برای هر کدام از این ها را تیتر بزنید و تحت آنها عملکرد خود را توضیح دهید.
21: از ج22، ص: 763 تا
ج22، ص: 769 را بادقت مطالعه و نکته برداری کنید در دوره مشهد تکلیفی در
این مورد داده خواهد شد، مثلا از شما می خواهیم که به مدت 15 دقیقه در
تاریخ یا... تفکر نمایید و ثمره تفکر خود را به صورت کتبی در اختیار ما
قرار دهید؟
22: از ج22، ص: 769 تا ج22، ص: 798 را مطالعه نمایید و برای سوالات شفاهی در دوره مشهد آماده باشید.
خسته نباشید.
آقا تکالیف رو فرستادم اگه دیر شد به خاطر کنکور و انتخاب رشته و ...بوده شرمنده.
اگه رسیده بهم بگید.
یاعلی